↑ Return to Életünkből

ISKOLAKERT PROGRAM MŰHELYNAP CSERHÁTSURÁNYBAN

A Váci Egyházmegye fenntartása alatt álló iskolákban a tavalyi év szeptemberben indult el az iskolakerti program, mely az iskolásoknak   a kert  és a természet szeretetét adja át. Ezzel együtt egy olyan oktatást is megvalósit (gyakorlatban is) mely végén a gyerekek remélhetőleg saját családi  kertjükben tudják kamatoztatni a tanultakat .

Az ősz folyamán az iskolák számára a Vidékfejlesztési Iroda egy műhelynapot már rendezett, melyet  a váci Althann-házban tartottunk meg. Ez az alkalom egy tanévindító nap volt, melyen a igazgatók, szakkörfelelősök meg tudtak ismerkedni a kezdeményezéssel.

1

A mostani 2. műhelynapnak a cserhátsurányi iskola adott otthont.  A szakkörbe jelentkezett iskolákból szép számmal érkeztek igazgatók, szakkörfelelősök.

Dr. Csáky Tibor – EKIF főigazgató – atya nyitotta meg a műhelynapot. Gondolataival egy lelki indítást, feltöltődést és energiát adott mind az előadóknak, mind a tanároknak,  és a segítőiknek.

A következőkben Pauliczky Nórát hallhattuk, aki egy működő kertet mutatott be. Az előadásában a kert tervezésétől egészen napjainkig kitért arra, hogy  milyen induláskor felmerülő nehézségekkel kellett  megküzdeniük, és a kezdeti nehézségek ellenére mára jól működő kertet, közösséget tudtak felépíteni.

Mátyás Izolda következett az előadók sorában, aki megosztotta tapasztalatait, hogy hogyan lehet integrálni  a szakköri foglalkozásokat a tanmenetbe. A cél, hogy minél változatosabb  programokkal színesítsék a szakköri tevékenységeket –  a lehetőségekhez képest.  Előadásában megemlítette, ha az iskola  olyan vidéken van, akkor például bevonható egy szőlősgazda is aki be tudja mutatni a szőlő metszését.

2

Az előadások után a hallgatóság kipróbálhatta magát egy képzeletbeli kiskert kialakításában. Az 5-6 fős „csapatok”, csoportok lerajzolhatták a számukra – iskolájukban – megvalósíthatónak tűnő kertet. Ehhez kis képeket kaptak, melyeken különböző növények illetve kerti virágok voltak (például paprika, paradicsom, uborka, retek stb.) Ez a kötetlen foglalkozás módot adott az esetlegesen felmerülő kérdések tisztázására, akár konkrétan a megvalósításhoz, akár az előadáshoz kapcsolódóan. A teremben felállításra került egy komposztáló, melyet később a  Vidékfejlesztési  Iroda képviselője átadott az iskola számára.

A nap eredményesen zárult, a tanárok illetve a szakkör felelősök egy jó támpontot kaphattak, melyet a későbbiekben fel tudnak használni a saját iskoláikban az iskolakerti program működtetésében.

3